implanty-zebowe

Implanty zębowe to aktualnie najtrwalsze uzupełnieni brakujących zębów. Dzięki nowoczesnym technologiom lekarz stomatolog może stworzyć implant, który swoim wyglądem będzie przypominał naturalny ząb praktycznie w 100%. Coraz więcej osób z ubytkami zębowymi decyduje się na takie rozwiązanie, ponieważ implanty cechuje nie tylko dobra prezencja, ale też wysoka trwałość i stabilność. Co prawda implanty nie są narażone na próchnicę, jednak warto przestrzegać pewnych zasad, które pozwolą o nie zadbać i umożliwią utrzymanie implantu w dobrej kondycji.

Jak prawidłowo dbać o implanty zębowe?

Chociaż implant zębowy to sztuczny zamiennik zęba, który nie jest narażony na zapalenie miazgi, próchnicę czy demineralizację, to jednak wciąż wymaga odpowiedniej higieny jamy ustnej. Nie wolno więc zapominać o dokładnym czyszczeniu implantowanych zębów wraz z przestrzeniami międzyzębowymi.

Kluczową metodą dbania o implanty zębowe jest oczywiście systematyczne szczotkowanie zębów. Posiadacze implantów najbardziej cenią sobie szczoteczki z miękkim włosiem, pozwalające na delikatne oczyszczenie każdego obszaru wszczepionego zęba oraz otaczających go zębów i tkanek. Dodatkowo warto pielęgnację wspomóc nicią dentystyczną, która ułatwi czyszczenie przestrzeni między zębami. Uzupełnieniem czyszczenia zębów może być płukanie jamy ustnej specjalnym płynem stomatologicznym.

Zalecenia przy implantach – co wolno, a czego nie wolno robić

Po wszczepieniu implantów najważniejsze jest pierwsze 6 miesięcy. Jest to okres, w którym dochodzi do osteointegracji, czyli połączenia implantu z kością żuchwy lub szczęki. W tym okresie ważna jest systematyczna kontrola w celu sprawdzenia, czy implant dobrze się przyjął i nic nie zakłóciło procesów wrastania nowego zęba. Bardzo ważne jest więc, aby dokładnie przestrzegać wszystkich zaleceń, które zostaną wydane przez specjalistę po wykonaniu zabiegu.

Bezpośrednio po wszczepieniu implantu, a przed zdjęciem szwów, pacjentom zaleca się wykonywać okłady z lodu w okolicy zęba. Często specjalista od implantologii podaje zalecenia, dotyczące przygotowywania posiłków i tego, w jakiej formie najlepiej je przyjmować oraz zalecenia dotyczące pielęgnacji wszczepionego zęba po zabiegu. W większości przypadków stomatolog zarekomenduje odpowiedni płyn do płukania jamy ustnej. Regularna pielęgnacja nowego zęba zgodnie z zaleceniami jest bardzo ważna i może mieć wpływ na ostateczne przyjęcie implantu.

Po wszczepieniu implantu zaleca się:

• zaprzestać palenia papierosów (tytoń może zwiększyć ryzyko, że implant się nie przyjmie);
  • ograniczyć alkohol;
  • unikać szczotkowania miejsc, w których przeprowadzany był zabieg;
  • nie spożywać gorących napojów i potraw;
  • zrezygnować z korzystania z sauny i solarium;
  • ograniczyć wysiłek fizyczny.

Regularne wizyty kontrolne przez cały proces tworzenia i przyjmowania się implantu są bardzo ważne. Przy każdej wizycie lekarz oceni stan nowego zęba i sprawdzi, czy nie występują nieprawidłowości. Specjalista również określi, po jakim czasie będzie można wrócić do spożywania normalnych posiłków i standardowej pielęgnacji jamy ustnej.