Leczenie kanałowe to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów w gabinetach stomatologicznych, który wielokrotnie pozwolił na uratowanie zębów pacjentom. Choć wielu stomatologów uważa endodoncję za ostateczność, to mimo wszystko jest to wciąż najlepsza metoda na zachowanie naturalnego uśmiechu bez konieczności wykonywania protez zębowych. Sam zabieg jest dość skomplikowany i wymaga znieczulenia miejscowego, na szczęście dzięki nowoczesnym technologiom można go wykonać w bezpiecznych warunkach. Zobaczmy, co warto wiedzieć na temat leczenia kanałowego.

Leczenie kanałowe – co to jest i kiedy się wykonuje?

Leczenie kanałowe to procedura stomatologiczna mająca na celu leczenie i ocalenie zęba, którego miazga (nerw zęba) została uszkodzona lub zainfekowana. Miazga znajduje się wewnątrz korzenia zęba i składa się z naczyń krwionośnych, nerwów i tkanki łącznej. Kiedy miazga ulega uszkodzeniu lub infekcji, może to prowadzić do silnego bólu, stanu zapalnego oraz poważnych problemów zdrowotnych. Lekarz zazwyczaj decyduje o przeprowadzeniu endodoncji w momencie, gdy uszkodzenie miazgi stało się nieodwracalne i nie ma innej możliwości wyleczenia chorego zęba.

Najczęstszą przyczyną, prowadzącą do nieodwracalnego uszkodzenia miazgi są infekcje. Bakterie dostają się do miazgi przez narastającą, nieleczoną próchnicę lub pęknięcia, co powoduje stan zapalny. W wielu przypadkach jest tak, że do dentysty zgłaszają się osoby z silnym bólem zęba, opisywanym jako nie do wytrzymania. Często jest to efekt zignorowania wcześniejszych sygnałów, takich jak okresowe bóle chorego zęba, co doprowadziło do ostrego zapalenia miazgi.

Na czym polega i jak wygląda zabieg leczenia kanałowego?

Leczenie kanałowe rozpoczyna się od dokładnej diagnozy. Dentysta najpierw wykonuje badania rentgenowskie, aby dokładnie ocenić stan zęba oraz miazgi. Po potwierdzeniu konieczności leczenia kanałowego pacjent jest miejscowo znieczulony, aby zapewnić maksymalny komfort podczas procedury.

Następnie lekarz stomatolog otwiera ząb, aby uzyskać dostęp do kanałów korzeniowych. Usuwa zainfekowaną lub uszkodzoną miazgę oraz oczyszcza kanały z bakterii i resztek. Nowoczesna technologia pozwala na wykonanie leczenia kanałowego pod mikroskopem, dzięki czemu możliwe jest dokładne usunięcie miazgi i przeprowadzenie zabiegów mikrochirurgii.

Po oczyszczeniu kanałów stomatolog wypełnia je specjalnym materiałem, który ma za zadanie zabezpieczyć przed ponownym zakażeniem. W niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy ząb jest bardzo zniszczony, konieczne może być umieszczenie korony stomatologicznej na szczycie zęba, aby przywrócić mu pełną funkcjonalność.

Czy leczenie kanałowe boli?

Leczenie kanałowe wykonywane jest w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu zabieg jest dla pacjenta bezbolesny. Należy jednak pamiętać, że kiedy środek przeciwbólowy przestanie działać, może być odczuwalny lekki ból do kilku dni po zabiegu. Z pewnością jednak nie będzie tak silny jak ten, wynikający z zapalenia miazgi zębowej.